mariscaj.reismee.nl

Chang Mai tot nu toe

Wat vliegt de tijd, het nu half tien in de ochtend en ik ben alweer 3 dagen in Chang Mai.

Nadat ik maandagochtend heb genoten van een heerlijke douche ben ik de stad in gegaan voor een eerste indruk. Hoewel dit de op twee na grootste stad van Thailand is, kun je het niet vergelijken met het overvolle Bangkok. De lucht is veel schoner en de oude binnenstad veel overzichtelijk er vriendelijker. Veel kleine straatjes met winkeltjes, cafe's, restaurants en natuurlijk tempels. Tijdens mijn wandeling maak ik een stop bij een kleine fotogallery en ontmoet Diego en zijn vriendin met een moeilijke naam. Zij maken foto's van hun vele reizen. We kletsen wat. Zij zijn impressed; so you are born in Surinam, live in Holland and have a Russian name! Zij maken mij attent op tempel met een tuin met een minitempel in een vijver. De tempel Wat Chang Man en de met name de tuin heeft inderdaad een vredige uitstraling. Ik ga op een bankje zitten en geniet van dit alles. Ondertussen houdt een rare hond en in een vreemde outfit mij gezelschap.

's Avonds ga ik dichtbij mijn guesthouse een hapje eten. Al snel vraagt de eigenaresse of ik even bij haar kom zitten. We raken en de praat en ik ontmoet ook haar Amerikaanse echtgenoot. Tee, de eigenaresse en Ian zijn ook erg van het kletsen en tussen het werken door wisselen we veel informatie uit. Ik blijf daar hangen tot sluitingstijd en neem afscheid van hen om tevreden te gaan slapen.

Op dinsdagochtend word ik al vroeg opgehaald voor de kookcursus. Nadat de overige medecursisten zijn opgehaald, brengen we eerst een bezoek aan de markt. In een erg grote groep krijgen we uitleg over de diverse ingredienten en smaken in de Thaise keuken. We maken nog een korte wandeling over de markt en vertrekken dan naar de boerderij even buiten de stad. De Kookschool is groots opgezet. Op de boerderij zijn meerdere leslokalen ingericht. Mijn groep van ongeveer 14 mensen bestaat voornamelijk uit Amerikanen waaronder een ontzettend aanwezig stel met baby en fotocamera. Moeder maakt met baby in een enorme stellage op haar rug constant foto's. Bij iedere piep van de baby roept zij tegen hem of haar.... Oh yes I know you are so frustrated! Ik merk dat ook ik enigszins frustrated van haar raak

Undecided
. De rest van de groep bestaat uiteen Canadese, Australische, Deense en twee Franse zussen. Onder leiding van onze juf voor deze dag, een vrolijke Thaise, krijgen we een rondleiding over de boerderij en uitleg over kruiden en groente. Erg leuk om te zien hoe alles groeit. Zo leer ik dat citroengras een grasachtig struikgwas is. Er zijn nog al wat overeenkomsten met kruiden en groenten uit de Surinaamse keuken.

Als eerste maken we een currypasta. Ik heb gekozen voor een rode. Het zweet breekt me uit tijdens het fijnstampen van alle ingredienten. De eerste test haal ik met een kleine voldoende. Mijn pasta is niet fijn genoeg; You not very good housewife roept de juf lachend.

Daarna maak ik een groentesoep. Opvallend hoe snel je een smaakvolle groentensoep kan maken zonder een boullion. Na het opeten, storten wij ons op de volgende gang. Van de rode currypasta maak ik een chickencurry in kokosmelk. Helaas wordt deze curry aangevuld met alle groenten die ik niet lekker vind. Een kleine groene variant van de aubergine, pompoen en een miniversie van antroewa (een "Surianaamse" bittere groente waar ik van kindsaf aan nare herinneringen aan heb). Ook maak ik een roerbakgerecht met kipgehakt (kipfilet die ik zelf heel fijn heb moeten hakken) en een soort zoete kouseband. Het roerbakken in Thaise keuken moet heel snel gebeuren. Daarna mag ik al dit lekkers opeten. Rond 13 uur 's middags heb ik een overvolle buik en moeten er nog twee gerechten volgen. We hebben een korte pauze en de juf adviseert ons om ergens even te gaan liggen. De Australische en ik vinden ergens een bankje om uit te buiken. Al snel val ik in slaap. Helaas vergeet de Australische mij wakker te maken waardoor ik het onderdeel nagerecht maken mis...... Ben wel op tijd wakker geworden om aan te schuiven voor het opeten-onderdeel. Ik begrijp dat de nagerechten allemaal heel snel zijn gemaakt. De rest van de groep heeft zo een medelijden met mij dat ik van alle kanten iets krijg toegeschoven. Ik geloof niet dat ik echt iets heb gemist..... De nagerechten bestaan uit warme banaan gekookt in kokosmelk, pompoen met een soort linzen gekookt in kokosmelk en zoete sticky rice met mango. Dan maken wij nog een gerecht om mee te nemen naar huis; gestoomde springroll (een soort loempia) met tofu. Ik had eigenlijk gehoopt op de gefrituurde variant. Met een overvolle buik vertrekken we eind van de middag weer richting Chang Mai.

Hoewel ik had gedacht de rest van de dag niet meer te eten, ga ik er 's avond weer op uit. Ik eet in restaurant in de buurt en ontmoet Kelly, een Amerikaanse van mijn leeftijd die al jaren in Chang Mai komt. Zij geeft nog wat tips over wat ik allemaal kan doen. Ik wilde naar een Olifantenpark maar helaas is dit helemaal volgeboekt. Kelly vertelt dat zij een paar jaar geleden een maand in het park als vrijwilliger heeft gewerkt.

Woensdag ga ik buiten de oude stadskern naar de Warorotmarkt. Een enorme markt verdeeld over meerdere straten. Je kunt er van alles vinden. Ik kijk mij ogen uit.... Een waar paradijs. Gelukkig dat ik niet met de auto op vakantie ben. Zou in staat om die vol te laden met al die glitterende kitsch die zij er verkopen. Weet me in te houden maar koop wel metalen offerschalen.

's Avond heb ik een afspraak bij een luxe Spa. Het geld voor het olifantenpark besluit ik aan mezelf uit te geven dus heb ik al eerder een paar uur spa gereserveerd. Ik begin met een 2 uur durende compressiemassage met Thaise kruiden. Ik moet mij omkleden in een onooglijk pakje; een hesje en een Thaise vissersbroek. Terwijl mevrouw begint met een heerlijke massage van de voeten hoor ik vanachter een ander gordijntje met enige regelmaat wat gekerm en zelf op een bepaald moment I don't wanna!. De massage is rustgevend, enerverend en soms wel erg intiem. De Thaise masseuse zet regelmatig haar knieen in mijn rug, gaat op mij zitten, trekt aan mijn armen. Ook gaat zij onder mij liggen met haar knieen in mijn rug (ik kan mij voorstellen dat dit het moment moet zijn geweest dat andere persoon heeft geroepen I don't wanna!) en roept vervolgens ; and slide....! Ik heb geen idee wat ik moet doen maar zorg dat de masseuse weer wat beweginsvrijheid heeft........Er volgt nog een heerlijke gezichtsbehandeling, manicure en pedicure. Ik neem me voor om dit thuis ook eens te doen. Een paar uur later verlaat ik de spa weer om rechtstreeks zeer ontspannen mijn bed in te rollen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!