mariscaj.reismee.nl

Hanoi

Sindskort heb ik een nieuwe wekker waar ik maar niet aan kan wennen.Uit angst om mijn vlucht te missen, breng ik de nacht voor vertrek in een soort schemertoestand door maar ben wel op tijd wakker.

Vijf minuten voor het afgesproken tijdstip staan Brian en Anne al voor de deur. Op Schiphol check ik in, nemen we afscheid van een zieke Brian die op zakenreis naar Praag (-15c) gaat en ontmoet ik mijn moeder en Henk die mij ook komen uitzwaaien. We kletsen nog wat, neem enveloppes met lieve woorden in ontvangst en dan ga ik........
In het vliegtuig zit ik naast een oudere dame die haar dochter en kleinkinderen in Australie gaat bezoeken. Ze begint meteen te klagen over een vorige reis en een buurman die 13 uur niets tegen haar heeft gezegd. Arm mens weet dan nog niet dat zij zeker 10 uur naar mijn gesnurk gaat luisteren. Af en toe wekt zij mij voor een maaltijd of een versnapering. In de korte tijd dat ik wel wakker ben, vertelt zij nog over de trein die je op Singapore airport moet nemen om van de ene naar de andere terminal te gaan. Op Singapore moet ik drie uur wachten. De gate wijzigt om de haverklap dus sjok ik wat af......
Na een betrekkelijk korte vlucht van ruim twee uur land ik dan eindelijk in Hanoi.
Pinautomaat blijkt niet te werken maar gelukkig kan ik wel cash wisselen. Op naar de stad. Het verkeer is ongelooflijk druk. Brommers, auto's en fietsers rijden kriskras door elkaar en men is dol op zonder redenen toeteren. De taxi heeft nog een aanrijding met een jongedame op een scooter maar hier doen ze niet aan schadeformulieren.
In het hotel krijg ik een allervriendelijkst hotel. Hello, are you Marisca?
Ik heb een ruime kamer. Ik logeer in een wijk vlak bij het Hoan Kiem Meer. Al weken bekijk ik foto's van het rode bruggetje over het meer maar nu kan ik ' m eindelijk in het echt zien. Het meer ligt op loopafstand. Op z'n Amsterdams kunnen oversteken komt nu goed van pas. Temeer omdat een groen voetgangerslicht hier eigenljk geen functie heeft. Ik loop rond het meer en maak een praatje met een verkoopster van 'handgemaakte' kaarten. Zij vertelt dat zij uit Sapa komt en hier een opleiding voor toerisme volgt. Ik betaal teveel voor twee kaarten.
Ik loop langs een tempel en stap naar binnen. In tegenstelling tot Thailand kun je hier zonder je schoenen uit te doen een tempel binnenl open. Al snel word ik begroet door een kitten die om mij heen blijft hangen. 'He likes you' zegt een vriendelijke monnik.Om de woorden van de monnik kracht bij te zetten, klimt de kitten langs mijn spijkerbroek omhoog. Voordat ik het weet zit kitten op mijn schouder met zijn nagels stevig in mijn vest en krijg ik 'm met geen mogelijk van mijn schouder. De monnik red mij uit de benarde situatie.
Ik wandel verder en in een klein eettentje eet ik mijn eerste pho-soep. Meteen wordt mij duideijk dat ik het eten met stokjes onder de knie zal moeten krijgen of anders veel honger zal moeten lijden. Heel onhandig klem is de glibberige rijstnoedels tussen de stokjes..... Hmmmm wordt nog oefenen dus.
Tegen acht uur 's avonds ben ik terug ik mijn hotel en val al snel in een diepe slaap.
Donderdag ben ik vroeg wakker. Ik wil opnieuw naar het meer om te kijken naar de Vietnamezen die daar aan ochtendgym doen. Maar vooral om foto's van het meer en de rode brug zonder hordes toeristen te maken. Ga terug naar het hotel voor ontbijt en vertrek dan opnieuw de stad in. Ik slenter door de stad en besluit met een riksja naar de Literatuurtempel te gaan. In de tempel is een voorstelling met traditionele muziek en dansers. De riksja zet mij in de buurt van het hotel af en ik ga een hapje eten. Ik bestel verse springrolls met een onduidelijke vulling en vind ze niet lekker! Na anderhalve springroll geef ik het op, betaal en loop een paar meter verder een backpackerscafe binnen voor een baquette met tonijn. Ik hoor Nederlands .... een paar tafels verder zitten twee jongens. Een paar minuten later komt één in zijn beste Engels vragen of ik bezwaar heb dat hij rookt terwijl ik eet! Ik antwoord in het Nederlands en we raken aan de praat. Roy en Tim zijn in wisselende samenstelling met een aantal vrienden al een paar maanden op reis. Zij hebben Vietnam per brommer rondgereden en vertrekken overmorgen naar Indonesie. Ik krijg veel tips en nog een Loney Planet. Na een paar biertjes, veel leuke verhalen vertek ik tevreden naar het hotel. Hoewel het tien uur 's avonds is, heb ik het gevoel dat het al ergens vroeg in de ochtend is. Ik slaap opnieuw heerlijk.
Vandaag ,vrijdag, wilde ik eigenlijk naar het masoleum maar die is dicht vandaag.
Ik boek een dagtocht naar Ha Long Bay. Het liefste wilde ik de rotsen per boot met een overnachting bezoeken maar dat is toch wat prijzig.
Het hotel had ik aanvankelijk voor 2 nachten geboekt maar het bevalt en ik krijg een 'special price' dus boek ik nog twee nachten bij.
Vandaag wordt het een rustig dagje. Ik loop straks naar het marionetten-op het water-theater voor een kaartje. Maar neem me voor om weinig te doen vandaag.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!