mariscaj.reismee.nl

Het heerlijke niets doen deel 1

De dagen kabbelen in een heerlijk rustig tempo voorbij. Dinsdagochtend wandel ik lekker over het strand en ontbijt bij een van de strandtenten. Thomas komt me ‘s middags ophalen voor een lunch. We rijden naar een ander dorp en eten heerlijk in een restaurant aan de pier. Het wordt een lange lunch. Op de terugweg maak ik een stop bij de supermarkt voor wat snacks omdat ik vermoed dat ik vanavond mijn huisje niet meer zal verlaten. Woensdag is een luie stranddag. Ik ontbijt in een hip tentje vol met mensen die hard aan het werk zijn op hun laptops. Op het strand vlij ik neer op een rode zitzak. In één van de bomen hangt een schommel die uitnodigt voor veel insta fotosessies. Dit tot mijn vermaak. Halve turnacts worden uitgevoerd voor een leuke foto. ’s Avonds eet ik aan het strand en lig ik heerlijk vroeg in mijn bed. Donderdag heb ik een afspraak met Thomas. Net als ik houd hij erg van eten. Vanmiddag staat een gerecht met geroosterd varkensvlees op het menu. Het is heerlijk. Ik ontmoet een aantal van Thomas’ vrienden. Over een aantal maanden gaan twee van hen trouwen. De voorbereidingen zijn in volle gang. Het wordt een groot feest. De bruid en bruidegom maken zich wel enige zorgen. Als ze de familie hun gang laten gaan, wordt het een veel groter feest dan dat zij voor ogen hebben. Het is een gezellige middag. Ga bij Thomas uitbuiken. Aan het begin van de avond ga ik met de taxi terug naar huis. De taxi deel ik met een Duits stel met kleine kinderen. Zij hebben een tijd in Wageningen gewoond en vinden het leuk om weer eens Nederlands te praten.

Vanaf donderdag heb ik een nieuw onderkomen met balkon, hangmat een uitzicht op zee. Vrijdag word ik gewekt door het geluid van een tropische regenbui. Het grootste gedeelte van de dag is het grijs en regent het. Ik kan moeilijk zien waar de zee ophoudt en de grijze wolkenmassa begint. Het is een goed excuus om in de hangmat te blijven liggen en lezen af te wisselen met korte dutjes. Zaterdag regent het nog steeds maar is het minder bewolkt. ’s Middags ga ik naar Thong sala. Mijn leesbril mist sinds deze ochtend een poot en ik heb behoefte aan wat actie. Ik wandel door het stadje en heb het snel gezien. Veel toeristenwinkels. Ik moet schuilen voor de regen in een bar en raak aan de praat met een Amerikaan en zijn Thaise vrouw. Tijdens mijn wandeling ben ik een beetje afgedwaald. De Amerikaan is zo lief om mij een lift te geven naar een gedeelte van de stad waar ik makkelijk een taxi kan vinden. Over een kleine markt loop ik naar de pier waar de taxi’s staan. Het vervelende van alleen reizen is dat je de hoofdprijs voor een taxi betaalt. Ze hebben een startprijs. Met meerdere passagiers is die een stuk lager. In één van de taxi’s zit een jongeman. Welke kant ga je op, vraag ik. Op de kaart laat hij zien dat we dezelfde kant op gaan. De chauffeur is op zoek naar andere passagiers, vertelt hij. Voor de taxi beginnen we te kletsen. Harry komt uit Engeland,is begin 20 en heeft een opvallend wit en recht gebit. Hij vertelt dat hij net is begonnen aan 10 maanden reizen door Azië. Het leuke is dat hij onder andere naar Japan en zuid Korea gaat. Zijn einddoel is Australië. Daar wil hij voor langere tijd verblijven en misschien een eigen loodgietersbedrijf beginnen. Een andere jongeman komt aanlopen en beide beginnen te gillen. Ik word meteen betrokken in het verhaal. Ze wisselen elkaar in rap tempo af maar het is al snel duidelijk. Ze hebben elkaar op een feest ontmoet en vonden elkaar leuk. Net toen hun contact spannend begon te worden, liep het met een sisser af omdat ze dachten dat ze werden betrapt. Je deed net je hemdje uit, dat is het laatste wat ik van je heb gezien, licht Harry nog even toe. De andere jongeman Ryan, woont sinds kort ook in Amsterdam maar spreekt geen woord Nederlands. De taxichauffeur heeft ondertussen genoeg passagiers en we vertrekken. Ryan gaat bij iemand thuis logeren. Een jongen die hij, ook op een feest, heeft ontmoet, heeft hem uitgenodigd. De chauffeur gebaart dat Ryan naast hem moet komen zitten. Daar heeft hij geen zin in. Ik wil met jullie kletsen, pruilt hij terwijl hij plaats neemt op het bankje naast ons in de laadruimte. Ik geniet van hun verhalen. Ze feesten wat af. Beide zien er uit om door een ringetje te halen. Ondanks dat Ryan vaak met zijn handen door z’n haar gaat, schiet zijn kapsel steeds weer keurig in model. Ik ben bijna in de buurt en moet nu even opletten, zegt hij opeens. Nauwkeurig houdt hij de route in de gaten. Harry en ik kletsen vrolijk verder. Het is een rit landinwaarts. We zijn ergens in een jungleachtig gebied met weinig huizen. De taxi rijdt een terrein op met een houten huisje en een opvallend gele sportauto voor de deur. Ik meen enige vertwijfeling bij Ryan te zien wanneer we hem en zijn grote rolkoffer daar achter laten.

Harry komt voor de fullmoon party. Hij heeft alleen nog een te dure kamer voor 3 dagen kunnen boeken. Hij twijfelt of hij gaat feesten. Hij heeft ook wel behoefte aan rust. Wanneer we afscheid nemen, krijg ik een dikke knuffel.

Zondag ga ik met Thomas toeren. Hij komt me vroeg ophalen. Het is een mooie rit door de bergen. We bezoeken een waterval met weinig water en wandelen over de reusachtige keien.

We drinken koffie en citroengrasthee in een klein café in de bergen gerund door een Zwitser en zijn Thaise vrouw. We bezoeken twee prachtige stranden. Ik eet heerlijk gegrilde kippenvleugels met frietjes.

Aan het eind van de middag zet Thomas me thuis af. Over een paar uurtjes komt hij me weer ophalen. We gaan de een foodmarkt in Chaloklum. Rond de pier staan allerlei kraampjes met eten. Op de vier staan tafeltjes. Het is al aardig vol maar we vinden een tafeltje. Thomas heeft afgesproken met Michael en Gerard, vrienden uit Nederland die ieder jaar naar Koh Phangan komen. Al jaren vertelt Thomas over hen maar ik loop ze steeds mis. Vandaag ga ik ze eindelijk ontmoeten. Het voelt heel vertrouwd wanneer ik ze ontmoet en al snel zitten we gezellig te kletsen. We eten verschillende kleine gerechten. De sfeer is relaxed. De volle maan komt op vanachter de berg. Het is een mooi spektakel. Vooral omdat de maan precies bij de top van de berg opkomt. Het was een lange maar zeer geslaagde dag. Meer dan tevreden duik ik mijn bed in.


Reacties

Reacties

Astrid

Klinkt allemaal heel relaxed, Marisca. Heerlijk. Mooie plekken.
Groetjes en geniet ze.

Lucia

Oh, wat heerlijk: lekker eten, op het gemakje overal naar toe en leuke mensen ontmoeten.
Ik zie al uit naar je volgende bericht!!

Wim

Heerlijk, Marisca, vooral de beschrijving van de mensen, die je ontmoet, vindt ik leuk om te lezen. Vooral Harry , de gillende loodgieter sprak erg tot mijn verbeelding. ?

Will

Je geniet daar echt ….goed om te lezen ..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!